WAWASAN ESPORTS: Pengenalan Esports di Asia

Esports Insight akan menjadi ruangan biasa yang memfokuskan industri esports di rantau ini. Ruangan tamu ini ditulis oleh Drew Holt-Kentwell, bekas ketua esports global di Razer dan pengasas & pengarah urusan di Catalyst Esports Solutions.

Saya rasa tidak ada yang benar-benar tahu betapa cepatnya sukan meningkat dan berapa banyak orang yang terlibat dalam satu cara atau cara lain. Tetapi siri ini dirancang untuk memberi penerangan kepada industri untuk orang-orang yang mungkin baru dalam permainan kompetitif secara keseluruhan, atau mungkin mereka yang mempunyai pengetahuan tentang sukan sejauh yang berkaitan dengan permainan mereka sendiri tetapi ingin tahu lebih lanjut mengenai bagaimana perniagaan pada umumnya berfungsi. Walau apa pun, saya harap maklumat di sini berfungsi untuk memperkuat pengetahuan orang lain, memberi inspirasi kepada tindakan, dan mendorong kumpulan profesional seterusnya yang bekerja di belakang tabir untuk membina masa depan esports.

Tanah peluang. Begitulah sebilangan profesional dalam industri esports menggambarkan Asia Tenggara (SEA) kepada anda hari ini, jika anda bertanya tentang bagaimana ekosistem di sini, terutamanya berikutan berita yang akan ditampilkan oleh esports pada Sukan ASIAN; penyelidikan kini secara meluas mendakwa rantau ini sebagai yang paling pesat berkembang di esports, dengan beberapa bahkan menyatakan jumlah peminat (orang yang menyertai esports dengan bermain atau menonton) di sini boleh meningkat dua kali ganda tahun ini – Newzoo

Dalam banyak cara, sangat menarik untuk duduk dan memerhatikan potensi besar dalam budaya yang meluas ini yang kita panggil SEA esports: kepelbagaian permainan, baru dan lama; platform baru yang mengancam untuk memecahkan acuan pertandingan esports tradisional; pelbagai peristiwa baru dengan pelbagai bentuk dan saiz (lebih baik atau buruk); dan yang tidak kalah pentingnya, penembusan permainan persaingan yang semakin meningkat di kalangan remaja masa kini dan ibu bapa mereka, memberi inspirasi kepada ratusan ribu orang untuk duduk, mengambil perhatian, dan menyertai revolusi digital yang luar biasa ini yang kita panggil esports.

Kepelbagaian berkembang di pasaran Asia, seperti di Eropah. Kami berhadapan dengan banyak budaya di sini, masing-masing dengan hati-hati membangun selimut tambalan esports di rumah (dan di luar negeri) dengan cara terbaik yang dapat dilakukannya, beberapa dengan bantuan pemerintah, dan yang lain menjalin kerjasama di sektor swasta. Tetapi di Asia geografi, bahasa, praktik, undang-undang, kualiti internet, upah, semuanya menimbulkan pelbagai cabaran untuk kekompakan esports di seluruh rantau ini. Menumbuhkan perniagaan domestik yang berjaya di luar negara, kerana sebab-sebab ini, sukar, dan oleh itu dapat membangkitkan kepincangan. Tetapi tentu saja sempadan yang dipacu dan bercita-cita tinggi mesti dilintasi.

Seperti di tempat lain, penyebaran esports sebagai hobi atau sukan banyak bergantung pada akses ke internet dan perkakasan yang berkualiti, dan kesediaan penduduk muda tempatan untuk menggunakannya – kemampuan mereka untuk menonton atau membaca mengenai esports dan tindakan seterusnya yang mereka ambil mahu bermain atau meniru jalan pemain dan pemain kegemaran mereka. Tetapi penembusan internet, walaupun meningkat secara drastik, tidak membenarkan semua orang bermain mewah dari rumah di Asia (rata-rata): banyak bermain dengan murah di kafe LAN, yang menjana perniagaan yang berkembang pesat; lebih mudah melibatkan pelanggan dengan aktiviti seperti kejohanan, atau promosi oleh penaja.

Pada tahun kebelakangan ini, permainan kompetitif di telefon bimbit, baik melalui permainan seperti Mobile Legends: Bang Bang, Clash Royale, atau Arena of Valor, telah mengubah landskap esports di Asia Tenggara dengan jelas, dan tidak diragukan lagi akan terus melakukannya. Adakah kita akan melihat kenaikan esports konsol yang berterusan di Asia, kerana penerbit dan juga francais sukan membuat jalan keluar ke timur?

Dalam artikel seterusnya, kami akan menangani profesional di esports secara langsung, memberikan gambaran mengenai dunia permainan kompetitif di SEA, beberapa cara untuk anda terlibat, dan meneroka bagaimana rasanya memulakan perjalanan pemain profesional, dan beberapa perangkap yang mereka hadapi dari hari ke hari.